“Je bent te zwaar!”

En zo begon mijn verhaal. Deze conclusie was een van de eerste dingen die de arts eind 2011 tegen mij zei toen er reuma werd vastgesteld.

Daar sta je dan met je mond vol tanden. Eigenlijk weet je het heel goed, maar toch ben je heel boos. Het is kwetsend, niet aardig, gewoon niet lief!

Iedere kilo die je te zwaar bent geeft ongemakken. Duidelijk, maar ja, hoe nu verder?

Janneke van Valkenburg

Ik had roofbouw gepleegd

Jaren daarvoor had ik zwaar roofbouw op mijn eigen lichaam gepleegd. Ik had samen met mijn man een druk evenementenbureau. Werk was privé en vice versa.

De weegschaal gaf 80 kilo en een beetje aan. Ik gaf de schuld aan de extra zwangerschapskilo’s die er niet (meer) afgingen. Ik had zoveel pijn in mijn lijf dat werken in het bedrijf niet meer ging. Een zwaar besluit, maar de deuren van het bedrijf moesten helaas dicht.

Mijn lijf was gewoon op, uitgeput. Mijn man was inmiddels ook ruim 130 kilo. Voor ons moest er dus duidelijk iets drastisch veranderen, maar ook voor onze 4 jonge kinderen, want dezelfde eetgewoonten die wij hadden ontwikkeld zou niet gezond zijn op de lange termijn. Gezondheid staat voorop!

Mijn persoonlijke eetregels

Samen hebben we 5 duidelijke eetregels opgesteld.

Weet wat je eet;

1. Geen pakjes, zakjes, kant-en-klaar. Iedere maaltijd bereiden we zelf.
2. Eten doen we aan tafel.
3. Eet niet op de plek waar je je eten bereidt.
4. We scheppen één keer op.
5. Iedereen eet zijn eigen bord leeg, en niet die (ook nog) van een ander.

We hebben geen specifiek dieet gevolgd. Geen Sonja Bakker, Southbeach, BBG, Dr.Frank, ketose/koolhydraat-arm, en ga zo maar door. Eigenlijk zijn we met onze voeding helemaal back to basic gegaan.

Ik heb een hekel aan de term afvallen.

Op naar een gezond gewicht

Ik weet ook niet waarom, maar afvallen klinkt zo negatief. Na een tijdje onze 5 eetregels te hebben gevolgd, wat nog vrij lastig was in het begin, kwam er resultaat. Het was lastig omdat wij heel erg van lekker eten houden. Dit is geen probleem, maar wel als dit vergezeld gaat met onbedachtzaam achteloos eten. Nog een keer opscheppen, sausje erbij, stokbroodje, puddinkje, ijsje. Je kent het wel. Omdat wij hadden afgesproken dat wij geen kant-en-klaar producten zouden eten, maak je het sausje zelf, bak je zelf een stokbrood. Je gaat anders naar eten kijken en je krijgt een andere associatie met voeding.

Verandering kost tijd

Na een paar maanden was de eerste 10 kilo eraf. Langzamerhand zijn je regels vanzelfsprekend geworden en veranderd de inhoud van de koelkast vanzelf mee. Geen frisdranken, snoep, koek of chips. Maar zelfgemaakt bananenbrood, havermoutrepen, dadelballetjes, gedroogd fruit en ga zo maar door. Je raakt steeds meer geïnteresseerd in de voedingswaarde van producten.

Veel van deze recepten staan op mijn receptenblog MAXIMAAL|minderen.

Bij ons was het een heel geleidelijk proces. We zijn nu een paar jaar verder en ik ben tevreden met mijn 58 kilo. Mijn man zit sinds jaren weer ruim onder de 100 kilo en het hele gezin eet gezellig & gezond mee.

TPPR recepten MAXIMAALminderen.nl

Beweging: Van wandelen naar marathon

Oh ja, beweging, hoe zit dat dan. Ik ben pas in een later stadium begonnen met rustig aan te gaan wandelen. Tijdens mijn wandelingen ben ik voorzichtig begonnen met hardlopen. Eerst een minuut, toen 5 minuten, later 5 km op mijn eigen tempo.

Mijn doel was om een marathon te lopen. Gewoon voor mezelf, om te bewijzen dat mijn doelen, al lijken ze soms zo onbereikbaar, wel degelijk mogelijk zijn! En zo geschiedde; In november 2016 liep ik in New York de marathon. De eerste en zeker niet de laatste.

 

Ik help je graag: BGN – Gewichtsconsulent & (Sport) Voedingsadviseur

Wil je gewicht verliezen stel altijd haalbare doelen voor jezelf. Jij bent belangrijk! Kijk niet naar resultaten van anderen en laat de weegschaal niet jouw graadmeter zijn voor je humeur. Een keer geen gewicht verloren in een maand, geen nood, je weet dat je wel gezond hebt gegeten en hebt gesport. De volgende maand zal je wel resultaat zien, misschien niet op de weegschaal maar wel als je naar jezelf in de spiegel kijkt!

In mijn eigen praktijk in Houten, TPPR Health & Performance VOF | Voedingsadvies op maat geef ik mensen advies op maat.

Ik help je graag om jouw doelen te behalen. Kijk op de website van TPPR Health & Performance VOF voor meer informatie en tarieven.

Met vriendelijke groeten,

Janneke van Valkenburg

Foodcoach @ TPPR Health & Performance VOF
Receptenblogger @ MAXIMAAL|minderen

intro aanbieding TPPR Health & Performance VOF